diumenge, 5 de juliol del 2009

La Nyoca.


A casa meva, de sempre, havia sentit nomenar nyoca a les famoses "postres de músic", o sia, fruits secs variats.

Ara, m'assabento que segons el Diccionari de la llengua Catalana, la definició de nyoca, es la següent:

Ametlles, avellanes,pinyons, panses, etc., que es donen per el bateig d'una criatura
.

Com que "cada terra fa sa guerra", això d'anomenar "nyoca" o "postres de músic" a la varietat de fruits secs que se solen menjar per postres amb o sense gotet de vi dolç, deu ser propi d'un lloc concret. En el meu cas, ho he sentit anomenar així a la comarca d'Osona.

I al Baix Camp?

Aquesta propera setmana miraré d'esbrinar-ho. Dedueixo però que no perquè la meva estimada Luthien, (alter ego de l'Andrea), em fa un comentari al respecte preguntant.me: que es nyoca?.

Espero haver-ho aclarit.

Per tots els que els agrada menjar les ametlles del Priorat, els pinyons del Montseny i les excel·lents avellanes de Reus.

Que vagi de gust!.

3 comentaris:

Andrea. ha dit...

Al Baix Camp, no ho sé, però ja et dic que a Cambrils, a baix a mar, és la primera vegada que ho sento...
ja ho preguntaré a casa però em sembla que estan igual que jo...

Fa anys que no provo res de res de fruits secs, i mira que m'agradaven, però ves, l'al·lèrgia mana...o sigui que et passo la meva part.

Gràcies!!!!

Unknown ha dit...

Aquí jo sempre he sentit a dir "postres de músic". La historia diu que els músics anaven de fonda en fonda, i tocaven el seu instrument a canvi de menjar. I les postres solien ser fruits secs.
I naltros quan demanem postres de músic "amb música", fem referència a que SI que volem la part alcohòlica de les postres ;)

Arda ha dit...

Que en sou d'eixerits els de Reus!.
Tinc ganes de conèixer el menut de la casa. Deu estar preciós.